Interviu acordat forum-ului REIKI LEARNING LOUNGE
Forumul Reiki Learning Lounge utilizeaza un set de intrebari standard pentru a intervieva diversi Profesori Reiki. Am fost placut impresionat ca am fost invitat sa acord un astfel de interviu. Acestea sunt raspunsurile mele.
James, ne poti povesti putin despre tine, despre istoria ta cu Reiki, cine ti-a predat si ce servicii furnizezi acum?
In adolescenta, un scurt interes pentru Judo a evoluat intr-un interes pentru Karate, apoi pentru Jiu Jutsu, Ving Tsun, Gung Fu – Stilul Tigru, si mult mai tarziu, intr-un interes trecator pentru Kempo, in drumul meu spre studiul unei forme de Qi Gong – Stilul Dragon.
Curand, una dintre frazele speciale pe care am invatat sa o tot repet – de altfel o fraza comuna printre practicatii acestui gen de arte – era: „Auuu. Asta CHIAR doare!” si in impreuna cu invatatul acestei fraze, am ajuns sa apreciez indemanarea instructorilor mei in a utiliza o serie de practici pentru tratament: masaj, manipulare, ace de acupunctura, plante si lotiuni, tehnici de vindecare cu „energie vitala”, pentru tratarea diferitelor leziuni accidentale care apareau ocazional in timpul antrenamentelor de arte martiale.
Este inutil sa spun ca dintre toate practicile, “lucrul cu energia” a fost cel care m-a intrigat cel mai mult; si uite asa a inceput calatoria mea in lumea artelor vindecarii ce folosesc energia.
In timp, am ajuns sa ma concentrez pe un numar redus de modalitati, si anume: Vindecarea Magnetica, Atingerea Terapeutica, Terapia Shen,o forma particulara de vindecare Qi Gong, si practici fundamentate in jurul conceptului japonez de Seiki (forta vitala de viata).
Undeva, am auzit notiunea de Reiki. Apoi am auzit-o din nou; apoi cineva a spus ca este o forma de vindecare – si pentru simplul fapt ca denumirea suna ca Seiki, m-am gandit sa verific despre ce e vorba.
Dupa ceea ce poate fi considerat un „fals start”, am primit o serie de 5 sau 6 tratamente si
am fost captivat. Cateva saptamani mai tarziu urmat un curs in Tera Mai Reiki (& Seichem), primul nivel. Pe atunci nu aveam o intelegerea a diferentelor dintre numeroasele „scoli” de Reiki.
Astfel, ca multi altii, in timp, ca parte a calatoriei mele cu Reiki m-am simtit atras sa primesc diverse Initieri si sa ma pregatesc in cat mai multe stiluri cu putinta, asa ca am studiat o multime de stiluri – cateva dintre ele, presupun ca nici nu se mai predau in prezent.
Apoi, treptat mi-am dat seama de necesitatea de a ma debarasa de confuzia si lucrurile inutile care constituiau o mare parte a acestor multe stiluri diferite…
Oamenii ma contacteaza deseori intrebandu-ma unde imi voi sustine urmatorul curs de Reiki si de obicei sunt surprinsi cand le explic ca necesitatea de a preda in aceasta maniera este o afectiune de care nu sufar inca.
In prezent prefer sa am o abordare bazata pe mentorat atunci cand ma implic cu studenti Reiki.
Oricum, preocuparea mea principala este modul personal de aplicare a Reiki Ryoho ca arta terapeutica.
Si, pe masura ce spiritul ma misca – impartasesc informatia si intelegerea dintr-o perspectiva personala (si incerc ocazional sa ii incit pe altii sa iasa din ‘zona lor de confort Reiki ‘) prin intermediul unui mic numar de forumuri si prin intermediul website-ului meu. – www.aetw.org
[Consider ca ar fi fost o neglijenta din partea mea sa nu profit de acest interviu fara a face publicitate sau a promova ceva, asa ca am optat mai degraba pentru o cauza merituoasa, foarte apropiata de inima mea: „The Dian Fossey Gorilla Fund International”: www.gorillafund.org ]
Cum ai interpreta cuvantul ‘Reiki’?
Cu ceva dificultate 🙂
Ma bucur ca ai folosit „interpreta” si nu „traduce”.
In opinia mea este mult prea usor pentru cineva sa rasfoiasca un dictionar Japonez- Englez si sa descopere intelesul izolat al celor doua ideograme utilizate in componenta cuvantului Reiki; sau cum au procedat unii, sa dezasamblezi elementele componente ale fiecarei ideograme si sa observi semnificatia diferita a fiecareia dintre ele. Uneori am impresia ca incercarea de a traduce cuvantul Reiki ca intreg prin intermediul semnificatiei cuvintelor individuale rei si ki (sau ale elementelor lor constitutive) nu face decat sa ne indeparteze de esenta acestui cuvant de sine statator.
Pentru un simplu cuvant, cuprinde atat de multe intelesuri.
Este un aspect caruia i-am acordat atentie de-a lungul anilor, si de fiecare data, am gasit noi intelesuri profunde.
In prezent, sunt multumit cu interpretarea: “Influenta si efectul Spiritului in actiune”.
Ce crezi ca se intampla intr-o sesiune Reiki?
La un nivel simplu, noi ca terapeuti “sustinem un spatiu de vindecare” in care fenomenul numit ‘Reiki’ il ajuta si il asista pe client pentru a se relaxa intr-o maniera foarte adanca si profunda, permitand trio-ului corp-minte-spirit sa isi acceseze si sa isi activeze singur, puterea si propriile mecanisme de vindecare.
Toate vindecarile sunt de fapt auto-vindecari.
Ce crezi ca se intampla, la un nivel de baza, in cazul unei initieri/Denju sau a unui Reiju?
Cine poate spune cu siguranta?
Unii incearca sa inteleaga ce se intampla in termeni de: „alinierea” chakrelor, sau deschiderea catre cosmos a aurei studentului, sau catre Spirit; sau stimularea energiei meridianelor; sau sa creeze o schimbare a vibratiei, sau sa deschida studentului calea catre Sinele Suprem sau catre „ghizii sai”, etc., etc.
Unii vorbesc poetic despre implantarea unor „seminte energetice”.
Termenul ‘reiju’, se refera in special la ‘daruirea/primirea (impartasirea) de Spirit’ – i.e ‘spiritul’ unui lucru – impartasirea/ conferirea a insasi esentei acelui lucru sau experimentarea sa. Cu toate acestea unii, – intr-o atitudine pe care eu o vad de genul “Hainele Noi ale Imparatului” – pretind ca in timpul ritualului reiju, profesorul nu transmite nimic catre student, nu ii face nimic.
Probabil ca cea mai comuna atitudine este intemeiata pe utilizarea termenului „acordare” si asocierea pe care studentul o face cu „acordarea” la „o energie” – desi, in mod interesant aceasta este o modificare aparuta in interiorul Reiki Ryoho post-Takata (dupa 1980).
Takata-sensei nu a vorbit despre conceptul de ‘acordare’ – mai degraba ea a vorbit despre ‘initieri’ (in Japoneza: ‘denju’) – un concept foarte diferit care implica o intelegere foarte diferita despre ceea ce se intampla.
La un nivel mai profund, atat denju cat si reiju pot fi intelese ca fiind modalitati de a transmite o abilitate (sub forma unei ‘amintiri’ a unei experiente) de la o persoana catre alta.
Deci, in cazul Reiki Ryoho, am putea spune ca profesorul transmite catre elev un fel de „amintire” (chiar daca una inconstienta) a experientei avuta initial de catre Usui-sensei pe Kurama Yama?
O impartasire a amintirii pe care a avut-o Usui-sensei la prima intalnire cu minunatul fenomen care este Reiki, si cu ea, o impartasire a „abilitatii inconstiente” care este abilitatea insasi de a interactiona cu Fenomenul Reiki, catre efectul Terapeutic si Spiritual.
In opinia mea, la o analiza mai profunda, Reiki nu consta atat de mult in „energie”, ci mai degraba intr-o abilitate primita prin Initiere (si Initiatore totodata), de a interactiona cu energia, o indemanare, un „program”, o abilitate impartasita prin intermediul unui ritual de atingere si respiratie, de catre o persoana care se afla in posesia acestei/acestui indemanari/program/abilitati – persoana care la randul sau a primit de la altul, si tot asa, pana la Usui-sensei, care in mod spontan a primit indemanarea/programul/abilitatea ca rezultat al experientei sale mistice pe Kurama Yama.
Crezi ca Reiki poate fi utilizat pentru a fi de ajutor pentru anumite situatii sau obiecte neinsufletite asa cum o face cu fiintele vii?
Ei bine, referitor la obiectele neinsufletite, din cand in cand imi mai injur computerul cand o ia razna, si ASTA pare sa aiba un efect, asa ca ….
Reiki devine acum popular in cadrul sistemului medical. Ce rol crezi ca joaca Reiki in cadrul sistemului medical traditional?
Eu cred ca treptat devine acceptat ca o practica de relaxare care s-a demonstrat ca ajuta in managementul durerii si – in anumite situatii – reduce perioada de recuperare post-operatorie.
Oricum, consider ca mai este cale lunga de batut pana dobandeste o larga acceptare ca o forma valida de interventie directa terapeutica de sine statatoare.
Reiki la distanta si permisiunea (acordul) au fost dintotdeauna subiecte cu multe pro si contra. Care este punctul tau de vedere in aceasta privinta raportat la dezastrele seismice din Haiti si Chile?
Intregul aspect al permisiunii este intr-adevar unul complex. Oricum pentru moment (si imi rezerv dreptul de a-mi schimba punctul de vedere in viitor) aceasta este opinia mea foarte pe scurt:
„Permisiunea 101”
Solicitand permisiunea, practicianul onoreaza si valideaza esenta spirituala a individului.
Luand o decizie constienta sa accepte asistenta practicianului, individul se deschide catre procesul transformator.
Daca ceri (si cel mai important, daca primesti) permisiunea cuiva inaintea inceperii unui tratament la distanta, cel ce accepta are puterea de a-si asuma responsabilitatea efectelor tratamentului.
Daca nu obtii permisiunea lor, tu ca initiator al acelei schimbari trebuie sa iti asumi intreaga responsabilitate pentru rezultatele/efectele tratamentului (care nu neaparat sunt cele asteptate).
Suntem responsabili pentru propriile actiuni. Punct.
Si in mod special in situatii de genul celor specificate de tine, in opinia mea, daca Reiki este o ‘energie’, consider ca exista suficient de multa ’energie’ nefocusata care bantuie prin zonele afectate de dezastru fara a mai fi nevoie de practicieni care sa arunce si ei ceva de la distanta in acest amalgam (indiferent cat ‘de ajutor’ ar credea ei ca sunt).
In opinia mea, un practitioner Reiki care munceste direct cu mainile la locul faptei, poate aduce o contributie mult mai mare decat o mie de “urari Reiki” (Directionari/Ganduri bune – N.T.) trimise din confortul propriilor lor case.
Uneori am impresia ca acest concept de ‘a trimite’ Reiki unei situatii (care mie uneori mi se pare vag si confuz) are mai mult de-a face cu a-l ajuta pe respectivul practicant sa se simta bine decat la a contribui cu ceva efectiv la situatia respectiva. Suna cam dur?
Da, bineinteles ca Reiki genereaza un sentiment de compasiune autentica. Totusi, in astfel de situatii, mai utile sunt ajutoarele de natura financiara necesare interventiei si echipelor de asistenta de la fata locului, donatii, hrana, mancare, imbracaminte, echipement de prima necesitate, etc.
Dar aceasta este doar opinia mea.
Multi practitioneri Reiki spun ca se pot intoarce in trecut pentru a-l vindeca. Care este abordarea ta referitoare la acest aspect?
In opinia mea, nu, nu ne intoarcem in trecut pentru a-l vindeca, nici nu trimitem Reiki in trecut.
Mai degraba, eu inteleg ca ceea ce facem in este sa vindecam PREZENTUL – vindecam felul in care noi, din aici-si-acum, facem fata si procesam interpretarea, gandurile, sentimentele, emotiile, etc. generate de experientele noastre trecute.
Ai avut vreo experienta Reiki mai deosebita despre care sa ne poti vorbi?
Da. Prima mea experienta de primire a unui tratament Reiki a fost una deosebit de neplacuta. A fost o sesiune de tratament scurta, de aprox. 30 de minute, (eu asezat pe un scaun), efectuata in atmosfera ranceda a unei deprimante camere de consultatii cu incalzire centrala, claustrofobica, dintr-un centru medical NHS [cel putin acord bile albe centrului respectiv pentru ca a inchiriat cateva incaperi terapeutilor complementari].
Senzatiile de ‘energie’ ce ieseau la suprafata ca raspuns la atingerea terapeutului erau grele si apasatoare, comparate cu experientele avute cu alte terapii cu energie.
Am decis sa nu ma mai intorc pentru al doilea tratament.
Putin mai tarziu, ceva m-a inspirat sa caut un alt practitioner.
Daca nu as fi procedat asa, nu as mai fi acordat acum acest interviu.
Poti descrie relatia ta cu Reiki si cum te afecteaza?
Poate ca unora o sa li se para ciudat, dar gandindu-ma la cum anume as descrie relatia, un singur cuvant imi vine in minte, si anume:
Intempestiva/ furtunoasa.
Cand e bine, e foarte bine, dar ….
Stiu ca in anumite locuri, poti divorta chiar de proprii parinti.
Uneori – doar uneori – incep sa ma intreb, daca pot divorta de Reiki?
Consideri ca Reiki are nevoie de niste standarde pentru ca practicantii sa obtina o certificare?
Da. Avand in vedere ca in prezent exista atat de multe stiluri de Reiki Ryoho si diferite abordari in practica, am sentimentul ca se impune sa acordam o atentie sporita acestui aspect al standardelor atat in ce priveste practica cat si instruirea/predarea.
La urma urmelor, in Reiki Ryoho avem o datorie etica de a avea grija, nu numai fata de cei care vin la noi pentru tratament, dar si fata de cei care vin la noi pentru instruire.
Standardele precare de instruire nu numai ca ii dezonoreaza pe cei care primesc aceasta instruire, dar are si un impact asupra perceptiei generale asupra profesionalismului in ansamblu al intregii comunitati Reiki, din chiar prisma celor pe care trebuie sa ii alinam.
In opinia mea, stabilirea de standarde minime „de referinta” sau „de baza”, este probabil esentiala pentru a ne proteja impotriva diferitelor aspecte ale esecului raportate la genul de datorie mai sus mentionat; si prin extensie, ne asiguram ca Reiki Ryoho primeste recunoasterea profesionala pe care o merita cu prisosinta in calitate de practica terapeutica extrem de eficienta.
Care sunt sperantele si aspiratiile tale pentru viitorul Reiki?
Mi-ar placea sa vad cum Reiki Ryoho dobandeste niveluri noi de acceptare – atat din partea publicului larg cat si din partea profesionistilor din domeniul medical – ca o terapie complementara valida.
Este ceva pe care eu/noi nu te-am intrebat despre Reiki si consideri important sa mentionezi?
In esenta Reiki Ryoho este simplu.
Cand vine vorba de dezvoltarea continua a relatiei noastre cu Reiki, consider ca Takata-sensei a cuprins tot in aceste cinci cuvinte:
“Lasa Reiki sa te invete”.
Si cand ne referim la aplicarea terapeutica a Reiki – din nou Takata-sensei rezuma foarte bine lucrurile:
“Pui mainile [pe corp], Reiki vine/(”porneste” – N.T.); Iei mainile [de pe corp], Reiki pleaca/(”se opreste” – N.T.).”
Este atat de simplu – DACA suntem dispusi sa lasam sa fie asa.”
Sursa: www.aetw.org (multumiri lui James Deacon).
Traducere din engleza in romana: Roxana Dragoste.
Adaptare si completari: Mihai Albu.
Va invitam sa vizitati si http://www.gorillafund.org/