Cauza fundamentala a anxietatii si depresiei pe care prea putini o banuiesc

Iul 11, 2012 No Comments by

Atunci cand te gandesti la strategii pentru a obtine optima functionare a creierului, te-ai putea gandi la rezolvarea de cuvinte incrucisate sau invatarea unei limbi straine… la care sa adaugi mai mult somn sau chiar consumul de grasimi omega-3, si asta ti-ar putea veni in minte.

Cei mai multi oameni nu s-ar gandi automat la intestinele lor cand se gandesc la sanatatea creierului… dar de fapt acesta este locul perfect ce trebuie vizat, unul care s-ar putea la fel de bine sa detina secretul de a-ti imbunatati dispozitia, sanatatea mentala si secretul prevenirii altor boli cerebrale, precum Parkinsonul.

Intestinele detin cheia pentru o mai buna sanatate a creierului?

S-ar putea sa nu fii constient ca de fapt ai doua sisteme nervoase:

  • Sistemul nervos central, compus din creierul tau si coloana vertebrala
  • Sistemul nervos enteric, care este sistemul nervos intrinsec al tractului gastrointestinal

Ambele sunt de fapt create din acelasi tip de tesut. In timpul dezvoltarii fetale, o parte se transforma in sistemul tau nervos central, in timp ce cealalta parte se dezvolta in sistemul nervos enteric.

Aceste doua sisteme sunt conectate prin intermediul nervului vag, cel de-al zecelea nerv cranian ce merge din trunchiul cerebral pana la abdomen.

Este de acum bine stabilit ca nervul vag este ruta fundamentala pe care o utilizeaza bacteriile intestinale pentru a transmite informatii catre creier. Asa este… in timp ce multi cred despre creierul lor ca fiind organul de comanda, de fapt intestinele transmit mult mai multe informatii creierului decat creierul transmite intestinelor.

Pentru a transpune acest lucru in termeni concreti, ati experimentat probabil senzatia viscerala de fluturi la stomac atunci cand sunteti nervosi, sau ati avut stomacul deranjat cand erati foarte suparati sau stresati. Si reversul este adevarat, prin aceea ca problemele de la intestine pot avea un impact direct asupra sanatatii mentale, ducand la probleme precum anxietatea, depresia si autismul.

De exemplu, in decembrie 2011 Jurnalul de Neurograstroenterologie si Motilitate a raportat stirea ca probioticele(bacteriile bune) cunoscute ca Bifidobacterium lungum NCC3001 s-au dovedit a ajuta la normalizarea comportamentului similar anxios la soareci cu colita infectioasa.

Se pare ca efectul bacteriei asupra anxietatii implica modularea cailor vagale din cadrul conexiunii intestine-creier:

“Pe masura ce B. longum descreste excitabilitatea neuronilor enterici, s-ar putea sa semnalizeze catre sistemul nervos central prin activarea cailor vagale la nivelul sistemului nervos enteric.”

Cercetari separate au gasit de asemenea ca probiotica Lactobacillus rhamnosus a avut un efect marcant asupra nivelelor GABA [un neurotransmitator inhibitor care este implicat in mod semnificativ in regularizarea multor procese fiziologice si psihologice] din anumite regiuni ale creierului si ca aceeasi bacterie a coborat nivelul corticosteronului, hormon producator de stre, avand ca rezultat reducerea comportamentului corelat cu anxietatea si depresia.

Cand cercetatorii au sectionat nervul vag, nivelele receptorilor GABA si comportamentul animalelor a ramas neschimbat dupa tratamentul cu L. rhamnosus, confirmand faptul ca nervul vag este cel mai probabil calea principala de comunicatie intre bacteriile din intestin si creier.

Interesant, exact cum aveti neuroni in creier, aveti si neuroni in intestine– inclusiv neuroni care produc neurotransmitatori precum serotonina, care se mai gaseste si in creierul vostru. De fapt cea mai mare concentratie de serotonina, care este implicata in controlul starii sufletesti, al depresiei si agresiunii, este gasita in intestinele voastre si nu in creier! (Poate ca acesta este un motiv pentru care antidepresivele, care ridica nivelul de serotonina din creierul vostru, sunt adesea ineficace in tratarea depresiei, in timp ce schimbarile adecvate de dieta alimentara ajuta adesea).

Flora intestinala anormala favorizeaza dezvoltarea anormala a creierului

Exista o stransa legatura intre flora intestinala anormala si dezvoltarea anormala a creierului– o afectiune pe care dr. Campbell-McBrid o numeste Sindromul intestinului si al psihologiei – Gut and Psychology Syndrome (GAPS). GAPS este rezultatul unei flore slab dezvoltate sau dezechilibrate si s-ar putea manifesta ca un conglomerat de simptome care se pot potrivi diagnosticului de autism, deficitului hiperactiv de atentie, deficitului dezordonat de atentie fara hiperactivitate, dislexiei, dispraxiei, sau tulburarii obsesiv-compulsive, pentru a numi doar cateva posibilitati.

Dr. Campbell crede ca copii autisti se nasc cu creiere si organe ce par perfect normale, dar odata ce sistemul lor digestiv devine o sursa majora de toxicitate in loc sa fie o sursa de nutritie, ei incep sa dezvolte simptome autiste. Aceasta teorie se potriveste destul de bine cu noile cercetari publicate de Societatea Americana pentru Microbiologie, care au identificat o bacterie (Sutterella), care unica in intestinele copiilor cu autism.iii

Cercetatorii au raportat:

“Multi copii cu autism au tulburari gastrointestinale care pot sa complice administrarea clinica si sa contribuie la probleme de comportament. Intelegerea implicatiilor fundamentale moleculare si microbieneale acestor probleme gastrointestinale este de cea mai mare importanta pentru elucidarea patogenezei, furnizarea diagnosticului si administrarea tratamentului fundamentat informational.

Aici descriem o asociere intre inalte nivele ale speciei Sutterella asociate intestinal si muco-epitelial si tulburarile gastrointestinale la copiii cu autism. Aceste descoperiri eleveaza aceasta putin recunoscuta bacterie si o face sa inainteze prin demonstrarea ca Sutterella este un component major al microbiotei in peste jumatate dintre copii cu autism si tulburari gastrointestinale(AUT-GI) si este absent la copiii care au doar tulburari gastrointestinale(Control-GI) evaluati in acest studiu.”

Alte conexiuni intre sanatatea intestinelor tale si cea a creierului tau au mai fost stabilite, incluzand:

  • Un studiu publicat in Neurogastroenterologie & Motilitate a descoperit ca soarecii carora le lipsea flora bacteriana intestinala se comportau diferit de soarecii normali, angajandu-se in ceea ce se putea referi ca “comportament cu risc inalt”. Acest comportament schimbat a fost insotit de schimbari neurochimice in creierul soarecilor.iv
  • Cercetarile din PNAS au gasit ca bacteriile intestinale ar putea influenta dezvoltarea timpurie si comportamentul creierului, si ca absenta sau prezenta microorganismelor intestinale in timpul fazei embrionare altereaza permanent expresia genelor.v(Intr-un mod similar, probioticele au mai fost gasite ca influentand activitatea sutelor de gene, ajutandu-le sa se exprime intr-o maniera pozitiva, de lupta impotriva bolilor.)

Prin analiza genelor, cercetatorii au fost cababili sa discearna faptul ca absenta bacteriilor intestinale a modificat genele si caile de semnalizare implicate in invatare, memorie si controlul motor. Aceasta sugereaza ca bacteriile intestinale sunt strans legate de dezvoltarea cerebrala timpurie si comportamentul ulterior.

Ce factori duc la compromiterea bacteriilor intestinale?

Bacteriile voastre intestinale sunt parte activa si integrata a corpului vostru, si in aceasta calitate sunt puternic dependente de dieta voastra si vulnerabile la stilul vostru de viata. Daca consumati de exemplu foarte multe alimente procesate si bauturi indulcite, bacteriile voastre intestinale probabil ca vor fi sever compromise, fiindca in general alimentele procesate vor distruge microflora sanatoasa si zaharurile de orice fel alimenteaza bacteriile si levurile daunatoare.

Bacteriile voastre intestinale mai sunt foarte sensibile la:

  • Antibiotice
  • Apa tratata cu clor si fluor
  • Sapun antibacterian
  • Chimicale folosite in agricultura
  • Poluare

Datorita ultimelor articole de pe lista de mai sus, la care practic suntem expusi cu totii cel putin ocazional, in general este o buna idee sa “reinsamantati” bacteriile bune din intestinele voastre prin consumul de suplimente probiotice de buna calitate sau prin consumul de alimente fermentate. Acest lucru este important pentru oricine, dar imperativ daca sunteti o femeie insarcinata, intrucat noul-nascut depinde de voi pentru flora intestinala initiala. Multe femei la varsta reproducerii sunt deficiente intr-o larga gama de tulpini probiotice de o vitala importanta – o deficienta ce se trasfera descendentilor lor, si ar putea crea premisele unui mare numar de afectiuni.

Dr. Campbell explica:

“Copilul dobandeste flora lui intestinala la momentul nasterii, cand copilul trece prin tractul vaginal al mamei. Asa ca orice traieste in tractul vaginal, in vaginul mamei, devine flora intestinala a copilului. Deci ce traieste in vaginul mamei? Este o zona foarte bogat populata a corpului femeiesc. Flora vaginala provine din intestine. Deci daca mama are o flora intestinala anormala, ea va avea o flora anormala in tractul ei vaginal.”

Una peste alta, problema suplimentara este descresterea numarului de femei care alapteaza. Stim acum ca copiii alaptati la san dezvolta o flora intestinala complet diferita cand este comparata cu copiii alaptati cu biberonul. Formula de lapte praf nu a fost si nu va fi niciodata un inlocuitor sanatos pentru laptele matern, dintr-un numar de motive – flora intestinala modificata este doar unul dintre acestea.

Optimizarea florei voastre intestinale, si prin aceasta a functionarii creierului, este un lucru usor

Cand luati in considerare ca intestinele voastre sunt un “al doilea creier”, devine usor de vazut cum sanatatea intestinala poate avea un impact asupra functionarii creierului, asupra psihicului si comportamentului, intrucat ele sunt interconectate si interdependente intr-un numar de moduri diferite. Din fericire, optimizarea sanatatii voastre intestinale este remarcabil de usoara.

Aici sunt recomandarile mele pentru optimizarea florei intestinale:

  • Mancati alimente fermentate, intrucat acestea sunt cea mai buna cale catre sanatatea digestiva optima, cat timp mancati versiunile traditionale, nepasteurizate. Alegerile sanatoase includ variate alimente fermentate precum muraturile(varza, vinetele, castravetii si ceapa). Daca mancati regulat alimente fermentate precum acestea, care, mentionam din nou, nu au fost pasteurizate (pasteurizarea omoara probioticele ce apar natural), bacteriile voastre intestinale vor creste viguroase.
  • Suplimente probiotice. Desi nu sunt un suporter inflacarat al consumului de multe suplimente (intrucat cred ca majoritatea substantelor nutritive trebuie sa provina din hrana), probioticele sunt clar o exceptie. Daca nu mancati alimente fermentate, este deosebit de recomandat sa luati suplimente probiotice de inalta calitate.
  • Daca sunteti o mamica noua, alaptati-va copilul. Nu este doar o chestie de vitamine, minerale, proteine si grasimi care fac laptele de mama cu mult superior formulei de lapte praf. Cercetarile arata ca laptele de mama mai contine substante ce pot imbunatati semnificativ dezvoltarea cerebrala si intestinalavi a copiilor vostri – un dar care va dura literalmente o viata.

Referinte(in lb. eng.):


de Alec Blenche – ViataVerdeViu

Mind
Nici un raspuns pentru “Cauza fundamentala a anxietatii si depresiei pe care prea putini o banuiesc”

Lasa un comentariu