De ce sa prefer HRANA BIO? – Interviu Radu Panait

Feb 02, 2012 No Comments by

Pentru majoritatea românilor a trăi bine înseamnă, încă, a mânca mult şi nesănătos. De câţiva ani a apărut pe piaţa de la noi din ţară o iniţiativă lăudabilă care combină efectele benefice asupra sănătăţii oamenilor cu grija faţă de mediul natural în care trăim: hrana ecologică sau „bio”. Am discutat despre aceasta la Body Mind Spirit Festival cu domnul Radu Panait, manager general al Biomarkt şi unul dintre iniţiatorii mişcării bio în România.

BMS Magazine: Care este istoria personală care a stat la baza opţiunii pentru hrana bio în cazul dumneavoastră?

Dl. Radu Panait: Eu sunt vegetarian de mulţi ani, am exclus din alimentaţia mea pâinea albă şi nu mai mănânc grăsimi hidrogenate – margarină şi unt. De asemenea, am renunţat la consumul de zahăr alb de foarte mulţi ani.

BMS Magazine: Ce efecte aţi observant asupra sănătăţii?

R.P.: Mă simt mult mai energic şi mai dinamic, am o mai mare putere de muncă şi o rezistenţă crescută la efort. Am simţit şi o modificare în bine a stării psihice şi o mai mare claritate mentală.

BMS Magazine: Cum v-a venit ideea să aduceţi acest gen de produse în România?

R.P.: De când sunt vegetarian am vrut să aduc aceste produse în România pentru că nu le găseam când aveam nevoie de ele. Lucram pe vremea aceea la un liceu german şi am avut ocazia să ajung în Germania unde am văzut primele magazine „bio”. Mi-am zis că merită să aduc astfel de magazine şi în România. Aşa a început totul.

BMS Magazine: De ce am prefera produsele ecologice? Prin ce se diferenţiază ele de alte produse?

R.P.: Produsul ecologic alimentar este, în primul rând, obţinut din ingredient provenite din agricultura ecologică. Diferenţa între produsul Mnatural şi cel bio este că acesta din urmă se obţine printro agricultură controlată, fără pesticide, fără chimicale, fără modificări genetice. Produsul natural are şi el ingredient naturale, dar nu ştii ce s-a pus în acel pământ. Terenul pentru produse bio e supravegheat strict, e special amenajat, controlat, are sigla unor inspecţii realizate de către un organism acreditat în România şi Uniunea Europeană care vine în fabrici, verifică şi certifică ingredientele şi fluxul tehnologic. Trebuie menţinute condiţii de igienă stricte, iar volumul de muncă este mult mai mare. BMS Magazine: Ideile de bază sunt grija pentru mediul natural din ce în ce mai ameninţat şi preocuparea pentru sănă- tate. Aceasta – într-o lume consumistă în care adesea ceea ce e comercial şi ceea ce e sănătos diverg…R.P.: Da. Producţia agroalimentară ecologică are drept scop realizarea unor sisteme agricole durabile, diversificate, echilibrate şi asigură protejarea resurselor naturale şi sănătatea consumatorilor. Impactul procesului de producţie ecologică asupra mediului este minim.

BMS Magazine: Care este trend-ul în Uniunea Europeană? Cât de căutate sunt produsele bio în Occident comparative cu România?

R.P.:
Produsele bio sunt mai căutate în Occident decât la noi. Aceasta pentru că ei au un istoric mai îndelungat al preocupărilor în această privinţă, dar şi pentru că sunt mai educaţi. 5% din alimentaţia celor din Vest constă în produse bio, iar în România rata este actualmente sub 1%. La noi, însă, consumatorul a aflat mai repede decât în Occident. Ritmul de asimilare a produselor este mult mai rapid la noi. Ceea ce ei au făcut în 30 de ani, noi vom face în 5 ani. Se pare că oamenii conştientizează din ce în ce mai mult nevoia de a se reapropia de natură, atât prin modul în care se comportă cu ea, cât şi prin ceea ce mănâncă.

BMS Magazine: Care este profilul consumatorului de produse bio? Ne spuneaţi că domneşte principiul „the Ladies first”…

R.P.: Da, într adevăr, 70% dintre consumatori sunt femei – mai ales pentru că produsele noastre sunt bune pentru întreţinere corporală şi dietă. Avem produse care nu au prea multă grăsime, nici prea mulţi carbohidraţi, produse pentru diabetici, pentru cei alergici la gluten, produse fără lapte pentru perioadelede post creştin sau pentru cei alergici la lapte. Deci, doamnele învaţă primele, apoi îşi aduc soţii – care sunt la început mai conservatori – dar apoi se conving singuri. Avem şi alimente pentru copii: o gamă nouă de lapte praf formula 1, 2, 3 până la 6 luni, între 6 luni -1 an şi peste1 an. Avem şi piure-uri de fructe şi legume pentru copii, biscuiţi, napolitane, batoane de cereale, cereale pentru copii, sucuri, lapte vegetal, ciocolată, dulciuri.

BMS Magazine: Şi ca vârste?

R.P.: Consumatorii noştri au vârste cuprinse între 20 şi 40 ani.Estevorba despre persoane tinere, active, în ascensiune socială, care caută acest tip de hrană pentru întreţinere, frumuseţe, dietă sănătoasă. Dar şi vârsta a treia preferă acest tip de alimente pentru vindecare, pentru sănătate…

BMS Magazine: Unde găsim produsele bio?

R.P.: În marile supermarket-uri (Magazinele „Shop in shop”), dar se pot face şi comenzi online la adresele:

www.naturaland.ro şi www.biomarkt.ro. Puteţi găsi peste 500 de produse – de import (zahăr ecologic, băuturi, siropuri, deserturi vegetale ecologice, dulciuri ecologice, făină integrală din grâu, paste făinoase integrale), dar şi produse româneşti: dulciuri dietetice, pâine integral din secară, uleiuri presate la rece, miere ecologică, suc de mere ecologic, ouă ecologice.

BMS Magazine: Să înţelegem că ne propuneţi o adevărată revoluţie în bucătărie – pentru sănătatea noastră şi protecţia mediului…

R.P.: Da. O revoluţie în bucătărie, dar mai ales în minţile oamenilor. Pentru ca ei să înveţe să mănânce sănătos!

Body
Nici un raspuns pentru “De ce sa prefer HRANA BIO? – Interviu Radu Panait”

Lasa un comentariu